Hai să-i facem lui Ray Haffner un tatuaj în formă de păianjen pe umăr!
Posted in Materiale video, Recenzie serial, Simon Baker, Spoilere, The Mentalist
Înainte de startul sezonului 6, actorii Xander Berkeley, Drew Powell şi Reed Diamond apăruseră doar în unul - două episoade ale serialului "The Mentalist", convenabil pentru scenariştii şi producătorii a căror misiune era să-i menţină pe suspecţii de pe lista lui Jane într-un nor pufos de mister, însă "Wedding in Red", "Red Listed" şi "The Red Tattoo" le oferă o compensaţie personajelor Tom McAllister, Reede Smith şi Ray Haffner, care au avut un timp limitat pe ecran în comparaţie cu Gale Bertram sau Robert Kirkland şi despre a căror personalitate nu aveam în calitatea noastră de telespectatori decât nişte indicii vagi şi neconcludente.
Dacă facem un bilanţ al informaţiilor pe care le-am obţinut în primele cinci săptămâni, observăm că şeriful Thomas McAllister nu suferă de acrofobie, detestă porumbeii cu toate că este un vânător experimentat, se mişcă silenţios precum un animal de pradă, are o intuiţie atât de bună încât s-ar putea lua oricând la întrecere cu Jane, este mult mai inteligent şi mai viclean decât lasă să se înţeleagă, este pasionat de jocuri, fluieră când este relaxat, are sânge rece, nu se pierde cu firea în situaţii-limită şi nu duce lipsă de umor. Iar în ceea ce priveşte narcisismul despre care vorbea Sophie Miller atunci când îl psihanaliza pe noul ei pacient Jay Roth / Red John, să nu uităm condescendenţa cu care şeriful îl atinge cu palma pe spate pe consultantul CBI-ului pe acoperişul bisericii din Napa Valley, după ce tocmai l-a împuşcat mortal pe criminalul care îl ameninţa cu pistolul pe Jane.
Deşi secvenţa în care Patrick Jane înaintează în patru labe ca o maimuţică pe acoperişul capelei Bella Vista a făcut furori pe internet, rusul Evgeniy Rudnev dedicând în glumă tuturor femeilor un material video de vreo două minute în care insistă pe modul în care se conturează fundul lui Simon Baker sub stofa fină a pantalonilor, mie mi s-a părut o umilinţă greu de suportat pentru orgoliosul personaj principal, mai ales că McAllister păşeşte în urma lui cu siguranţa şi degajarea cu care o gimnastă ar face exerciţii pe bârnă.
Ni s-a confirmat totodată că Reede Smith nu este străin de organizaţia cu ramificaţii în toate structurile poliţieneşti din California, însă eu îl percep mai degrabă ca pe un lacheu ce execută ordinele stăpânului decât ca pe un lider cu putere şi influenţă, motiv pentru care nu mi-l imaginez never ever în rolul lui Red John. M-am întrebat dacă nu cumva societatea secretă ai cărei membri se folosesc de parola "Tiger, tiger" este chiar secta Visualize, caz în care Bertram, McAllister şi Smith ar fi subordonaţii lui Bret Stiles, însă nu reuşesc să-mi dau seama ce scaun ocupă Red John la masa puterii.
Episodul "Black-Winged Redbird" m-a încredinţat că nici directorul CBI nu are şanse mari să fie psihopatul care le-a omorât pe Angela Ruskin şi Charlotte Anne Jane fiindcă Reede Smith nu ar fi avut curajul să i se adreseze pe acel ton burzuluit şi nici să-l tragă la răspundere pentru faptul că nu-l struneşte pe Patrick Jane, iar în cazul în care Gale Bertram ar fi fost Red John, probabil că agentul FBI ar fi zăcut într-un şanţ cu gâtul tăiat după un asemenea afront, aşa cum i s-a întâmplat bloggerului James Panzer în episodul "Blinking Red Light" din sezonul 4.
Dacă ignorăm vârsta înaintată, aparenta oroare de a-şi păta propriile mâini cu sânge şi descrierile fizice pe care Sophie Miller şi Rosalind Harker i le-au făcut criminalului în serie cu care au intrat în contact fără să ştie, Bret Stiles s-ar fi pliat perfect pe personalitatea lui Red John, mai ales că Lorelei Martins a afirmat că Jane seamănă atât de bine cu rivalul lui încât o surprinde faptul că nu au devenit prieteni la cataramă, iar liderul Visualize este singurul suspect pe care consultantul CBI nu îl detestă făţiş, ba chiar îl respectă. Dacă ne concentrăm pe ceea ce ştim despre Red John de la Rosalind şi Sophie, ar trebui să ne îndreptăm atenţia spre un bărbat cu o înălţime mai mare de 1,80 m, nici musculos, dar nici sfrijit, cu părul drept şi tuns scurt, cu voce blândă, calculat şi cu sânge rece, care fluieră excelent, care îşi ascunde furia şi înclinaţia spre violenţă sub o atitudine calmă şi care suferă de o fobie.
Sursă material video: https://www.youtube.com
Aşa cum toate indiciile au condus anterior spre Robert Kirkland, scenariştii se străduiesc acum să-l transforme pe Raymond Haffner în suspectul numărul 1 fiindcă este înalt, suplu, robust, ridică greutăţi la sala de forţă, fluieră când iese din salonul de spital al Teresei Lisbon, suferă de arahnofobie, are motive temeinice să-l deteste pe Jane şi este acuzat de acesta, în decursul unui schimb tăios de replici, că maschează o furie devastatoare.
Episodul "The Red Tattoo" este dedicat confruntării dintre Jane şi Haffner, ultimul fiind vârât pe gâtul Teresei Lisbon de către Jason Cooper, adjunctul lui Bret Stiles în Visualize, care solicită în mod expres ca fostul agent CBI să participe la investigarea cazului Chad Parkman, antrenorul lotului olimpic de gimnastică şi un membru proeminent al cultului. Problema este că victima a fost găsită într-o cameră de hotel încuiată, cu o rană de cuţit în piept, fără ca personalul sau oaspeţii să vadă pe cineva părăsind scena crimei, chiar şi maestrul trucurilor Jane recunoscând că nicio fiinţă umană nu ar fi putut ieşi de acolo nici urcând pe acoperiş, nici coborând în stradă.
Delicioasă conversaţia din ascensor, Haffner bătându-şi joc de încrâncenarea cu care Jane îl vânează pe asasinul nevestei şi fiicei lui şi informându-l că a devenit subiect de studiu în Visualize fiindcă luptă eroic şi fără niciun rezultat cu destinul orb precum un personaj dintr-o tragedie greacă. Îmi place Haffner, dar nu mai mult decât îmi place Jane, aşa că începusem să dau în clocot întrebându-mă când va taxa protagonistul atitudinea sfidătoare a interlocutorului, iar aşteptarea nu a fost lungă şi a făcut toţi banii, ca de obicei.
După ce Ray îl ironizează pe Patrick pe motiv că inteligenţa de care este atât de mândru nu-i este de niciun folos în tentativa de a-l captura pe Red John şi îl avertizează că îi poate prezice viitorul şi că va avea parte de o pedeapsă binemeritată, scorul în partida Haffner - Jane devine deja 3 - 0. Însă Jane nu-i omul care să rămână dator şi trece rapid în avantaj, replicându-i lui Haffner că este chiar mai prost ca medium decât a fost ca poliţist, după care iese din lift cu un zâmbet triumfător pe figură şi îl lăsă pe Haffner să fiarbă în suc propriu şi să scrâşnească din dinţi.
Sursă material video: https://www.youtube.com
Întrucât Jane şterge pe jos cu el ori de câte ori îl întâlneşte, ceea ce îl face un candidat nelegitim la rolul Red John, Haffner se răzbună pe peştişorii mai mici din anturajul consultantului, privindu-i de sus pe Lisbon, Van Pelt, Cho şi Rigsby, aruncându-le peste umăr salutul "Ciao, kids" şi sugerându-le că sunt incompetenţi, deşi sunt consideraţi o echipă de elită a CBI-ului. Tocmai mă gândeam că Ray Haffner este singurul suspect de pe listă care i se adresează lui Lisbon pe numele mic, iar Red John a făcut acelaşi lucru în episodul "The Desert Rose", atunci când i-a comunicat lui Patrick că Teresa nu poate veni la telefon, oferindu-se la mişto să preia un mesaj, cu un sintetizator fiind probabil simplu să modifici vocea puternică, masculină a lui Haffner într-o voce molatică şi mieroasă precum cea a lui Red John.
Am sperat pentru câteva minute că impasibilul Kimball Cho şi-a găsit perechea, dar era prea frumos ca să fie adevărat, aşa că Kira Tinsley s-a dovedit a fi un detectiv particular plătit de Red John pentru a monta un microfon în birourile CBI-ului şi, fiindcă ştim cum se descotoroseşte criminalul de uneltele care nu-i mai servesc scopurile, blondina nu a făcut altceva decât să îngroaşe rândul victimelor acestuia. Este prima oară când Red John nu are vreme să-şi semneze opera deoarece Jane, Lisbon şi poliţiştii locali gonesc spre casa celei mai recente victime a lui, dat fiind faptul că Patrick a bătut-o pe Kira cu propriile arme şi i-a ascuns în poşetă microfonul recuperat de sub biroul lui Cho.
Eu nu mai cumpăr castraveţii pe care mi-i vinde Bruno Heller fiindcă numai graba de a pune punct poveştii lui Red John îi determină pe scenarişti să-l împingă pe antierou să comită asemenea erori fatale şi de-a dreptul prosteşti. De câte ori s-a întâmplat în trecut ca Red John să se înmoaie ca untul la soare şi să se mulţumească să picteze un smiley pe chipul unei femei inconştiente sau de câte ori a plecat el de la scena ororilor lăsându-şi victimele în viaţă? Brett Partridge a trăit suficient cât să-i recite Teresei Lisbon versul "Tiger, tiger", iar muribunda Kira Tinsley a apucat să-i furnizeze lui Patrick Jane un indiciu care îl va ajuta propabil pe consultant să fixeze ultima piesă a puzzle-lului la locul ei.
Dar dacă nu a întreţinut relaţii sexuale cu Red John (şi nu avem nicio dovadă în acest sens), cum ar fi putut Kira să-l vadă pe criminal la bustul gol şi să remarce tatuajul cu trei puncte de culoare roşie de pe umărul stâng al acestuia? Şi cum se va servi Patrick Jane de acest detaliu important pentru a-l demasca pe Red John fiindcă nu-mi vine să cred că îi va obliga pe cei cinci suspecţi rămaşi în viaţă, sub ameninţarea armei, să defileze în pielea goală prin faţa lui ca să le studieze braţele? Trebuie să recunosc că secvenţa ar fi memorabilă!
Sunt curioasă care este semnificaţia tatuajului întrucât pare să fie vorba despre trei puncte dispuse în linie, ceea ce elimină ipoteza triunghiului masonic, dar nu şi teoria oamenilor care îşi unesc forţele pentru a atinge un scop comun (tripleta Bertram - McAllister - Smith) şi nici teoria conform căreia omul este alcătuit din trup, suflet şi minte. Bizar că dintr-un episod despre Visualize lipseşte tocmai guru Bret Stiles, care s-a făcut nevăzut cam în aceeaşi perioadă în care Patrick Jane a intrat în posesia acelui CD prin care Red John l-a informat că ştie numele de pe lista lui de suspecţi.
De asemenea, ridică semne de întrebare faptul că Ray Haffner se volatilizează imediat după ce Patrick Jane soluţionează cazul Parkman, neavând alibi pentru perioada în care Kira Tinsley a fost înjunghiată de Red John, deşi Jason Cooper îi justifică absenţa prin obligaţia de a se ocupa şi de afacerile altor clienţi decât Visualize. Ar putea Haffner să lucreze şi pentru organizaţia secretă din care fac parte Bertram, Smith şi McAllister, în cazul în care aceasta nu coincide cu Visualize?
Şi de ce naiba nu este interesat Jane nici cât negru sub unghie de moartea suspectă a lui Bob Kirkland, omul de la care ar fi putut obţine alte informaţii preţioase despre Red John? Am văzut acel promo exploziv (la propriu!) al episodului "Fire and Brimstone" şi sunt convinsă că mi se va răspunde cel puţin la unele dintre aceste dileme. So, we need to be patient!
Sursă imagini: http://screencapped.net
Sursă imagini: http://screencapped.net
0 comments: