Wednesday, December 4, 2013

0
Dec 2013 04

"The Mentalist": Retrospectivă în imagini

Posted in , ,
Fiind de-a dreptul fascinată de substratul psihologic şi de umorul fin din "The Mentalist",  am vizionat fiecare episod de cel puţin două ori, aşa că accept provocarea lansată de către editorii site-ului www.today.com şi fac un exerciţiu de memorie împreună cu starul şi creatorul serialului, străduindu-mă să încadrez fiecare fotografie în contextul corect şi să potrivesc piesele puzzle-lului în aşa fel încât să rezulte imaginea de ansamblu. La fel ca Simon Baker, am numai amintiri plăcute legate de episodul pilot fiindcă, de la cel dintâi promo difuzat pe postul de televiziune DIVA Universal, am fost cucerită de trucurile, replicile sarcastice şi zâmbetele lui  Patrick Jane. Un coup de foudre ce continuă şi astăzi! 


1. Episodul pilot, 23 septembrie 2008

Bruno Heller: "Îmi amintesc că scena a fost filmată în faţa unei case, la o azvârlitură de băţ de locuinţa mea".

Simon Baker: "Cred că încă este episodul meu favorit. Bebeluşa Robin, atât de dulce!"

Deşi cazul prezentat în primele cinci minute era dramatic, un bărbat care îşi violase şi îşi omorâse fiica adolescentă fiind împuşcat de către soţie, nu mi-am putut stăpâni râsul când l-am văzut pe Jane învârtindu-se ca vodă prin lobodă prin bucătăria familiei îndoliate, cotrobăind prin dulapuri, punând ceainicul pe aragaz, dând în vileag toate secretele murdare ale soţilor Juniper şi Morgan Tolliver şi demascând vinovatul în doi timpi şi trei mişcări. Şi, bineînţeles, generând haos şi târând Biroul de Investigaţii al Californiei în scandaluri fiindcă la asta se pricepe de minune. 

Scenariul s-a concentrat ulterior pe o dublă crimă săvârşită de psihiatrul Linus Wagner în stilul lui Red John, mobilul fiind acela de a-l împiedica pe partenerul de afaceri să sisteze finanţarea construirii de clinici medicale în comunităţile sărace din Africa.

2. "Red John's Friends", 6 ianuarie 2009

Bruno Heller: "Asta mi-o amintesc foarte clar. Imediat după acest moment are loc primul contact cu Red John prin intermediul telefonului. De asemenea, cripticul he is ma, scris cu sânge pe perete. Este oare he is man? Sau he is many? Sau he is magic?"

Simon Baker: Acesta a fost episodul cu misterul unei uşi încuiate, pe care Jane îl soluţionează cu un fir de undiţă şi un ziar. Unul dintre trucurile mele preferate".

Patrick Jane se lasă convins să redeschidă dosarul Undinei Kopecki, fiica menajerei familiei Renfrew, al cărei cadavru a fost găsit într-o cameră încuiată pe interior. Deşi avea sângele victimei pe haine, era implicat într-o aventură pasională cu ea şi se afla la locul crimei atunci când a fost arestat, Jared Renfrew pretinde că o iubea sincer pe Undine şi că nu ar fi rănit-o în mod intenţionat, promiţându-i consultantului CBI că îi va oferi informaţii valoroase despre Red John dacă îl va ajuta să-şi probeze nevinovăţia.

Jane se face luntre şi punte pentru a-l elibera din închisoare pe bogătaş şi, cum se întâmplă de fiecare dată când are impresia că este cu un pas mai aproape de psihopatul care i-a omorât nevasta şi fata, este tras pe sfoară de complicii lui Red John. Nici Jared Renfrew nu are o soartă mai bună, fiind măcelărit de Red John într-un motel din Tijuana, dar reuşind să scrie pe faianţa din baie un mesaj căruia nici Jane, nici scenariştii nu i-au mai acordat ulterior vreo importanţă.

3. "Red John's Footsteps", 19 mai 2009

Bruno Heller: "Nu-mi pot aminti sub nicio formă de ce a angajat Red John pe cineva să scrie pe cer, dar a fost o găselniţă amuzantă".

Un episod important în care viaţa Teresei Lisbon atârnă de un fir de păr, iar Patrick Jane este constrâns de împrejurări să pună mâna pe o armă şi să-l ucidă pe şeriful Hardy, complicele lui Red John. În timp ce lucrează la cazul gemenelor Emma şi Maya, prima fiind ucisă de către Red John, iar cea de-a doua fiind răpită şi ţinută captivă într-o pivniţă de către şeriful Hardy, consultantul CBI o întâlneşte pentru prima dată pe Rosalind Harker, roşcata oarbă care îl emoţionează profund interpretându-i Bach la pian şi care i-a fost amantă criminalului în serie cu vreo jumătate de an în urmă.



4. "His Red Right Hand", 19 noiembrie 2009

Simon Baker: "O zi tristă. Era grozav să lucrezi cu Terry Kinney. Un actor minunat, care a conferit valoare rolului şi serialului".

Bruno Heller: "Mi-aş fi dorit ca serialul să-l poată păstra pe Bosco, însă moartea lui ne-a oferit excelenta secvenţă a confesiunii, o secvenţă care te înfioară".

Agentul Sam Bosco, fostul partener al Teresei Lisbon, este împuşcat în propriul birou de către secretara Rebecca Andrews, una dintre femeile cu trecut tenebros, cărora manipulativul Red John le-a exploatat frustrarea şi furia reprimată pentru a le transforma în unelte ale maşinaţiunilor lui. Transportat de urgenţă la spital, Bosco rezistă doar atât cât să-i mărturisească Teresei că este îndrăgostit de ea şi atât cât să-i ceară lui Jane să o protejeze pe Lisbon şi să nu-i ofere vreodată lui Red John şansa unui proces corect, răzbunând inclusiv moartea lui, nu numai morţile Angelei şi a lui Charlotte Anne.

Independent de voinţa lui, Patrick Jane joacă un rol şi în asasinarea lui Bosco fiindcă directorul Virgil Minelli deposedează echipa Teresei Lisbon de dosarul Red John şi pasează cel mai incitant caz nerezolvat din istoria CBI-ului echipei lui Sam Bosco, iar criminalul în serie se simte lezat de intervenţia altei persoane în relaţia sa personală cu Jane şi elimină concurenţa, asigurându-se astfel că stufosul lui dosar aterizează din nou în mâinile consultantului cu un coeficient de inteligenţă comparabil cu al lui.

5. "Red Sky in the Morning", 20 mai 2010

Bruno Heller: "Baker a redat vocea lui Red John şi a rămas aşa".

Ultimul episod din sezonul 2 prilejuieşte apariţia diabolicului personaj din umbră, acesta salvând viaţa mentalistului şi împuşcându-i pe cei doi studenţi pasionaţi de filme horror, care o schingiuiseră pe colega de cameră a fetei în stilul lui Red John şi apoi îl ademeniseră pe Jane într-o casă părăsită şi îl legaseră fedeleş de un scaun, cu intenţia de a înregistra pe peliculă scena morţii lui.

După ce le comunică muribunzilor Dylan şi Ruth că nimic nu-l irită mai tare decât imitaţiile ieftine ale operei lui, Red John recită la urechea lui Patrick Jane câteva versuri din poemul "The Tiger" al lui William Blake şi îi transmite acestuia salutări din partea Kristinei Frye, spiritista pe care criminalul tocmai o răpise fiindcă îşi luase libertatea de a vorbi despre el într-o emisiune TV şi fiindcă rivalul Jane părea să aibă sentimente sincere faţă de ea.

6. "The Blood on His Hands", 7 octombrie 2010

Bruno Heller: "Malcolm McDowell este (şi o spun ca pe un compliment) un ticălos insolent, arogant şi neinteresat de consecinţele acţiunilor lui. El conferă inteligenţă, energie şi umor fiecărei scene în care apare".

Intrarea en fanfare în scenă a lui Bret Stiles, fondatorul sectei religioase Visualize şi un autentic spălător de creiere, cum îi place lui Patrick Jane să-i azvârle verde-n faţă. Având bani, putere, relaţii sus-puse şi o sferă de influenţă foarte largă datorită membrilor Visualize pe care i-a modelat el însuşi de-a lungul anilor şi care acum ocupă funcţii importante prin instituţii, Stiles dobândeşte acces la informaţii top secret la care Jane şi Lisbon nici nu visează.

Aşa se explică faptul că Bret Stiles află înaintea CBI-ului unde este ţinută prizonieră Kristina Frye de către Red John, pe bileţelul pe care liderul Visualize i-l înmânează lui Jane în imaginea de mai sus fiind notată adresa casei în care poate fi găsită spiritista pe care consultantul o invitase anterior la o cină cvasiromantică la restaurant, femeia fiind teafără din punct de vedere fizic, dar cu minţile rătăcite din cauza şocului suferit în momentul în care a căzut în ghearele unui criminal în serie.

7. "Red Moon", 18 noiembrie 2010

Bruno Heller: "Tipul ars a spus Tiger, tiger şi apoi a murit. Dar nimeni nu a putut auzi la televizor ce a murmurat. Oops!"

Un botez al focului pentru Simon Baker, dacă ţinem seama de faptul că este primul dintre cele patru episoade din "The Mentalist" pe care actorul australian le-a regizat în intervalul 2010 - 2013. În ceea ce mă priveşte, nu am cum să uit episodul "Red Moon" întrucât conţine o secvenţă care îmi este dragă şi o imagine pe care mi-aş fi dorit să pun stop-cadru şi să o transform în wallpaper pentru ecranul laptopului meu. Este o noapte cu lună plină, Patrick Jane tocmai a rezolvat un caz complicat şi are nevoie de un moment de linişte şi solitudine, aşa că se rezeamă de Citroën-ul DS, îşi lasă capul pe un umăr şi are o expresie pe figură care mie mi se pare priceless.  

Todd Johnson, iubitul uneia dintre cele trei victime descoperite într-un orăşel viticol, se dovedeşte a fi un complice de-al lui Red John şi un ucigaş de poliţişti, fiind incendiat ulterior în sediul CBI-ului. Muribundul cu arsuri pe o mare parte din suprafaţa corpului îi murmură lui Jane versul "Tiger, tiger", iar actul criminal căruia i-a căzut victimă acesta face obiectul unei anchete conduse de J.J. La Roche, Patrick Jane şi directoarea Madeleine Hightower fiind principalii suspecţi.

8. "Red Queen", 24 februarie 2011

Bruno Heller: "Aceasta este Aunjanue Ellis, cu o puşcă înfiptă în spatele lui Baker. Cred că acesta este episodul în care se dovedeşte că logodnicul lui Van Pelt lucrează pentru Red John".

Îmi permit să-l contrazic pe "The Boss" Heller întrucât episodul în care Craig O'Laughlin este demascat ca fiind un complice de-al lui Red John este "Strawberries and Cream: Part 2", în "Red Queen" devenind evident doar faptul că există o "cârtiţă" în interiorul Biroului de Investigaţii al Californiei, care  i-a înscenat şefei lui Jane şi Lisbon nişte infracţiuni în care aceasta nu a avut nicio implicare.

Suspectată în prima fază inclusiv de către Patrick Jane că ar avea conexiuni cu Red John şi că i-ar fi dat foc lui Todd Johnson pentru a răzbuna asasinarea fostului ei amant, Madeleine Hightower se confruntă cu mentalistul în mansarda acestuia şi reuşeşte să-şi convingă subalternul că are o reputaţie fără pată şi că se teme pentru propria viaţă şi mai ales pentru vieţile celor doi copii ai săi. Precum un cavaler ce sare în ajutorul unei doamne aflate la ananghie, Jane pune în scenă o reprezentaţie pentru a-i induce în eroare pe J.J. La Roche şi pe Gale Bertram şi o scoate pe directoare din incinta CBI-ului chiar în portbagajul maşinii lui La Roche. 

9. "Strawberries and Cream: Part 2", 19 mai 2011

Simon Baker: "Chiar mi-a plăcut modul în care s-a desfăşurat această confruntare cu Bradley Whitford. A rămas până în clipa de faţă una dintre secvenţele mele preferate din serial. Am fost incredibil de norocoşi să avem pe cineva atât de talentat ca Bradley pentru a interpreta acel rol".

Bruno Heller: "Filmarea din incinta mall-ului a fost un coşmar. Sunetul era îngrozitor şi 500 de oameni urmăreau fiecare dublă".

În ultimul episod al sezonului 3, Lisbon şi Van Pelt asigură protecţia familiei Hightower la cabana din Saratoga a surorii fostei directoare, fiind la un pas să fie omorâte de către logodnicul lui Van Pelt, un agent FBI care face parte din organizaţia "Tiger, tiger" şi execută ordinele liderului Red John. În timp ce vorbeşte la telefon cu Lisbon pentru a o avertiza cu privire la pericolul ce o pândeşte din direcţia lui Craig O'Laughlin, Jane aude un foc de armă şi este informat că partenera lui a fost rănită la braţ şi că Grace Van Pelt a salvat situaţia, chiar dacă a trebuit să-şi împuşte mortal iubitul.

După ce o roagă pe Lisbon să apeleze ultimul număr format de pe celularul lui O'Laughlin, Jane remarcă legătura dintre logodnicul lui Van Pelt şi necunoscutul care îşi bea cafeaua şi îşi citeşte ziarul într-un restaurant din mall, la numai câteva mese distanţă de masa lui. Convins că bărbatul respectiv este criminalul în serie care i-a torturat soţia şi fiica, Jane îl abordează şi îi cere explicaţii, iar în momentul în care Timothy Carter admite că el este Red John şi dezvăluie detalii intime despre Angela şi Charlotte Anne, detalii pe care numai cel care le-a masacrat le-ar fi putut cunoaşte, consultantul CBI îl trimite pe lumea cealaltă cu pistolul pe care îl ţinea ascuns în buzunarul sacoului.

Un moment cu mare încărcătură emoţională, peste care Patrick Jane trece cu atâta calm încât îi şochează pe cei 500 de clienţi şi vânzători care au asistat la crimă, ca să nu mai vorbim de chelneriţa care fuge mâncând pământul după ce mentalistul îi cere nota de plată ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

10. "Blinking Red Light", 3 noiembrie 2011

Simon Baker: "Ceea ce mi s-a părut interesant la acest episod a fost faptul că, pentru prima dată, publicul a ştiut înaintea lui Jane că personajul lui David Paymer este criminalul. Episodul s-a concentrat pe modul în care Jane ar putea să-l oprească. O premieră pentru noi în serial".

În timp ce investighează o serie de crime monstruoase, Patrick Jane intră în contact cu James Panzer, un blogger pasionat de mistere poliţiste şi specializat pe cazul asasinului din San Joaquin, care obişnuieşte să scoată ochii victimelor de sex feminin şi să pună pietricele în orbitele goale. Deşi instinctul îi spune că Panzer însuşi este responsabil de aceste ritualuri macabre, Jane nu găseşte nicio modalitate legală de a-şi proba teoria şi de a-l deferi justiţiei pe psihopat, aşa că apelează la o soluţie neortodoxă, îmboldindu-l pe blogger într-o emisiune de televiziune să comită aceleaşi greşeli izvorâte din aroganţă pe care le-a comis şi el cu ani în urmă şi care l-au transformat într-o ţintă pentru Red John.

Încredinţat că Red John a fost lichidat de către Patrick Jane în acel mall, un act vindicativ pentru care consultantul a fost judecat şi achitat de juriu, James Panzer se lansează în aprecieri dispreţuitoare şi jignitoare la adresa lui Red John, pe care îl consideră mai puţin inteligent decât asasinul din San Joaquin, iritându-l atât de tare pe antagonistul mentalistului încât sfârşeşte cu gâtul tăiat.

11. "Red is the New Black", 2 februarie 2012

Bruno Heller: "Aceasta este prima fotografie în care nu am absolut nicio idee ce se întâmplă în acea secvenţă. Aceea este totuşi Catherine Dent".

Patrick Jane şi Teresa Lisbon îşi bat capul cu o crimă ce vizează un creator de modă talentat, dar căzut în dizgraţie, care se pregătea de o revenire în forţă pe podium. Între timp, agenta Darcy de la FBI începe să suspecteze că Timothy Carter, omul de afaceri pe care l-a împuşcat Jane la mall şi a cărui nevastă s-a sinucis în celula închisorii, lăsând un bilet de adio în care îl venera pe Red John ca pe un zeu, nu a fost adevăratul criminal în serie, ci doar unul dintre numeroşii complici ai acestuia. Susan Darcy îşi confirmă ipoteza după ce o vizitează pe Rosalind Harker şi află că Jane i-a cerut femeii oarbe să pipăie chipul cadavrului lui Carter şi să-i spună dacă bărbatul de la morgă este într-adevăr cel cu care a trăit o idilă în trecut.

12. "Red Rover, Red Rover", 10 mai 2012

Bruno Heller: "Îţi dă fiori. Fetiţa tocmai a vorbit cu Red John. Baker este genial în relaţia cu copiii şi obţine întotdeauna câte o secvenţă de calitate cu ei".

Se comemorează 9 ani de la dispariţia Angelei şi a lui Charlotte Anne, iar Patrick Jane merge pentru a doua oară la cimitirul în care sunt îngropate cele mai importante fiinţe din viaţa lui.O fetiţă se apropie de consultantul CBI, i se adresează pe numele mic şi îi arată simbolul pe care Red John i l-a desenat în palmă.

Deşi este profund afectat de conversaţia cu acest copil şi de bileţelul pe care Red John i l-a lăsat pe parbrizul Citroën-ului DS pentru a-i ura în bătaie de joc "Happy Anniversary" şi pentru a-l întreba dacă tot nu a renunţat la această vânătoare absurdă şi lipsită de roade, Jane nu vrea ca fetiţa să-şi piardă inocenţa şi să rămână marcată de întâlnirea cu un criminal în serie, aşa că o hipnotizează şi o ajută să uite complet acest eveniment. 

13. "The Crimson Hat", 17 mai 2012

Simon Baker: "Acest episod a fost interesant fiindcă ne-am jucat cu timpul aşa cum nu am mai făcut-o înainte. Am sărit peste 6 luni şi Jane a lăsat impresia că şi-a pierdut concentrarea. A fost intrarea în scenă a lui Lorelei Martins, un personaj complex şi cu inima frântă, interpretat într-o manieră suavă".

Bruno Heller: "L-am dus pe Baker în Vegas pentru câteva scene şi a fost măcel pe The Strip. Turistele din Las Vegas îl iubesc prea mult pe Simon Baker!"

În tentativa de a-l păcăli pe Red John, Patrick Jane se comportă ca şi cum ar suferi de o gravă depresie, colindând prin cazinourile din Las Vegas şi aşteptând cu răbdare momentul în care duşmanul lui numărul 1 va cădea în capcană şi îl va contacta direct sau prin intermediul vreunui complice. Tertipurile mentalistului sunt încununate de succes abia după 6 luni, atunci când Red John o trimite pe Lorelei Martins cu o solie de pace şi cu promisiunea de a-i oferi rivalului bani, loc de muncă, o altă identitate şi o nouă viaţă, toate în schimbul unei relaţii de prietenie.

Relaţia dintre Patrick şi Lorelei începe cu dreptul şi continuă cu stângul, după o aventură de-o noapte într-un motel din Oraşul Păcatului venind cererea aberantă de a depune la picioarele lui Red John, în chip de ofrandă, nici mai mult nici mai puţin decât capul Teresei Lisbon. În plus, fostul consultant CBI scapă ca prin urechile acului dintr-o situaţie-limită în care s-a vârât cu bună ştiinţă, fiind pe punctul de a-i fi retezate două degete de la mână, un gest pe care Lorelei n-ar fi ezitat să-l facă dacă echipa FBI condusă de agenta Darcy nu ar fi intervenit în timp util.

14. "Red Sails in the Sunset", 18 noiembrie 2012

Bruno Heller: "Kevin Corrigan îţi oferă cele mai bune şi stranii dialoguri dintre toţi actorii în activitate. Este misterios şi imperturbabil. Acesta este episodul în care Jane obţine indiciul care va conduce în cele din urmă la rezolvarea cazului".

Cel de-al treilea episod regizat de Simon Baker se axează pe evadarea lui Lorelei Martins dintr-o închisoare federală, cu ajutorul fostului amant Patrick Jane şi mai ales cu ajutorul lui Bret Stiles şi al cultului Visualize. În vreme ce Patrick şi Lorelei gonesc cu maşina prin California, înnoptând pe plajă sau prin moteluri sordide şi îndreptându-se spre o cabană izolată care i-a aparţinut Mirandei, sora adoptată de o familie din România şi ucisă ulterior de către Red John, agentul Robert Kirkland de la Apărarea Naţională face echipă cu Teresa Lisbon pentru a-i găsi pe cei doi fugari.

Jane îi sugerează partenerei lui din CBI că a fost răpit, cu scopul de a devia atenţia de la propria implicare în evadarea tinerei, însă Lisbon este cea care află informaţii valoroase despre trecutul familiei Martins chiar de la mama biologică a lui Lorelei şi a Mirandei, comunicându-i consultantului un detaliu care îl va ajuta pe acesta să o manipuleze pe Lorelei şi să o întoarcă definitiv împotriva lui Red John.

15. "The Red Barn", 27 ianuarie 2013

Bruno Heller: "Tot ceea ce îmi amintesc despre acest episod este că a existat o dezbatere foarte lungă despre cât de mare ar trebui să fie acel smiley. Nu am idee de ce".

Spre deosebire de creatorul serialului, eu îmi amintesc perfect episodul în care m-am lămurit că Red John a fost membru Visualize în tinereţe, primele două crime ale acestuia fiind comise în urmă cu aproximativ un sfert de secol, la ferma Elliston din California. Echipa Teresei Lisbon descoperă trei schelete în hambarul pe care criminalul în serie a desenat cel dintâi smiley însângerat, însă una dintre victime fusese împuşcată în legitimă apărare de către o doctoriţă veterinară, oripilată de sacrificarea animalelor în scop ritualic la acea fermă la care se cultivau plante halucinogene.

Totodată, acesta este momentul în care Lisbon intuieşte că Raymond Haffner, un fost coleg din CBI care o place cu sinceritate şi care tocmai i-a propus un parteneriat de afaceri foarte avantajos din punct de vedere financiar, face parte din Visualize şi primeşte sume consistente din partea lui Bret Stiles pentru a apăra interesele sectei.

16. "There Will Be Blood", 10 martie 2013

Bruno Heller: "Emmanuelle Chriqui a devenit dură şi agresivă în acest episod. A fost dificil să o conving să bată oamenii cât de tare era necesar deoarece ea este o persoană paşnică".

Convinsă de rolul esenţial jucat de Red John în moartea surorii mai mici, Lorelei Martins declanşează o vendetta împotriva omului pe care odinioară l-a venerat şi pe care Patrick Jane a determinat-o să-l perceapă ca pe un monstru, torturând cu şocuri electrice şi omorând la rândul ei o angajată a adăpostului în care îşi găsise refugiu Miranda şi care, în loc să protejeze femeile maltratate, i le oferea drept pradă criminalului în serie.

Într-un ultim gest de trădare, Lorelei refuză să-i dezvăluie mentalistului identitatea lui Red John şi îl împuşcă pe Jason Lennon,  un alt complice amestecat în supliciul la care a fost supusă Miranda şi care l-ar fi putut identifica pe criminalul ce îl ţinea în şah pe Jane de mai mult de zece ani. Cu excepţia genialului Patrick Jane, nicio persoană care i-a declarat război lui Red John nu a ieşit învingătoare, aşa că Lorelei Martins este găsită moartă de către agenţii CBI şi de către agenţii de la Apărarea Naţională, într-un decor de circ amenajat special de Red John pentru a-i aminti rivalului de trecutul său şi pentru a-l face să se simtă ca un clovn trist.

17. "Red John's Rules", 5 mai 2013

Simon Baker: "Am fost încântat că publicul a obţinut câteva informaţii tangibile. Un proces de eliminare. A fost ceva ce fanii au aşteptat cu nerăbdare". 

Bruno Heller: "Acele revelaţii au necesitat mult curaj din partea scenariştilor. De îndată ce am arătat numele, nu a mai fost posibilă nicio improvizaţie şi nicio îndrumare a publicului pe piste false".

Nu reuşesc să mă scutur de impresia că sezonul 5 a fost cel mai slab din punct de vedere calitativ, însă ultimul episod a şters cu buretele orice lipsă de inspiraţie a scenariştilor şi orice ratare, eu rămânând minute în şir cu ochii înlăcrimaţi şi aţintiţi în tavan şi cu rotiţele din creier învârtindu-se la turaţie maximă după ce genericul de final mi-a amintit dureros că urmează o pauză de-o vară în care nu îmi voi revedea personajele îndrăgite şi actorii la fel de îndrăgiţi. Nu este mai puţin adevărat că tocmai în această pauză de-o vară s-a copt în mintea mea ideea acestui blog dedicat lui Simon Baker şi serialului care l-a consacrat, aşa că ceva bun tot a ieşit din tristeţea, perplexitatea şi agitaţia pe care le-am experimentat în noaptea în care am vizionat "Red John's Rules".

Simon Baker şi Bruno Heller presupun că ne-a fost de vreun folos lista cu şapte nume de suspecţi pe care ne-au fluturat-o pe sub nas atunci, dar palma peste faţă pe care am primit-o cei mai mulţi dintre fani în episodul "Red John" din sezonul 6 demonstrează că n-au avut niciodată intenţia să ne uşureze eforturile de a ghici identitatea criminalului, ci mai degrabă şi-au propus să ne bage în ceaţă şi să ne învârtă în cerc până când ameţim complet. În tot cazul, în acel episod de pomină şi de o valoare incontestabilă, am aflat că trebuie să ne concentrăm atenţia pe Bret Stiles, Raymond Haffner, Thomas McAllister, Gale Bertram, Robert Kirkland, Reede Smith şi Brett Partridge dacă vrem să-l cunoaştem pe sociopatul care se distrează torturându-l psihic pe Patrick Jane.

18. "The Desert Rose", 29 septembrie 2013

Bruno Heller: "În acest episod există un indiciu important, dar indirect cu privire la cine este Red John. Aceasta a fost o scenă delicată. Înspăimântătoare în mod autentic, ceea ce noi avem tendinţa să evităm".

Simon Baker: "O imagine oripilantă. O iubesc pe Robin şi îmi place ceea ce a făcut ea cu personajul pe parcursul serialului. Nivelul ei de implicare şi profesionalismul ei sunt inegalabile. Am fost binecuvântat să-i fiu partener pe ecran în aceşti 6 ani. Mulţumesc, domnişoară Tunney!"

Trimişi de către directorul Bertram la naiba-n praznic pentru a identifica un schelet îngropat în deşert şi pentru a elucida circumstanţele în care a murit un om de afaceri în urmă cu 2 ani, ca o măsură punitivă după ce trucurile consultantului au rezolvat o altă crimă, dar au cauzat totodată decesul unui poliţist şi o relaţie conflictuală între CBI şi poliţia din Sacramento, Jane şi Lisbon sunt puşi pe harţă şi hotărâţi să-şi impună punctele divergente de vedere cu privire la strategia care ar trebui adoptată în cazul Red John.

Nu lipseşte mult ca prima ceartă serioasă dintre cei doi parteneri să aibă repercusiuni dramatice, Lisbon acţionând pe cont propriu şi răspunzând unui apel de urgenţă care o momeşte într-o casă părăginită şi plină cu porumbei, în care o aşteaptă Red John şi muribundul Brett Partridge. Contrar obiceiului, Red John nu o violează şi nu o ucide în chinuri pe Teresa Lisbon, ci se limitează să-i picteze pe faţă acel simbol cu gură zâmbitoare şi ochi plângăcioşi pentru a-i transmite un mesaj lui Patrick Jane, omul cu care îşi doreşte cu atâta disperare să relaţioneze şi după a cărui admiraţie tânjeşte cu atâta ardoare încât începe să comită erori care îi vor fi fatale.

19. "Red Listed", 20 octombrie 2013

Bruno Heller: "Robert Kirkland este ucis de agentul FBI Smith, personajul lui Drew Powell. Ei joacă împreună într-o scenă straşnică. Se întâmplă rar ca doi actori invitaţi să realizeze scene fără actorii principali şi să impresioneze atât de puternic".

Simon Baker: "Kevin Corrigan a făcut această scenă de tortură mult mai amuzantă. El a adus o gură de aer proaspăt pe platoul de filmare, fiind inventiv şi asumându-şi riscuri ca actor. Secvenţa morţii lui a fost atât de bine minimalizată. Am fost foarte dezamăgit că personajul lui a fost omorât".

Crede-mă, Simon, nu puteai fi mai dezamăgit sau mai cătrănit decât am fost eu atunci când s-a încheiat evoluţia lui Kevin Corrigan pe scena "The Mentalist"! Mai pâlpâie în mine o firavă rază de speranţă că va apărea la un moment dat fratele Michael Kirkland şi că actorul new yorkez cu origini portoricane se va întoarce în distribuţie pentru alte câteva episoade, dându-i viaţă geamănului abuzat de tată şi căzut în patima beţiei, pe care Red John l-a recrutat în gaşca lui de complici. După cum ea însăşi s-a confesat pe blogul CBS-ului, scenarista Rebecca Cutter a venit cu ideea de a-l suprima pe Robert Kirkland în episodul 4 din acest sezon, dar trebuie să-i acord circumstanţe atenuante fiindcă autoarea de romane poliţiste tocmai adusese pe lume un copil şi probabil hormonii ei tropăitori s-au răzbunat pe bietul personaj.

Cad victimele precum popicele din pricina altui şiretlic de-al lui Jane, acesta plantând în mansardă o listă alternativă cu numele unor pedofili, traficanţi de droguri sau criminali sadici, listă pe care Robert Kirkland este suficient de naiv încât să o considere reală, începând să tortureze şi chiar să ucidă aşa-zişii suspecţi din cazul Red John, în tentativa lui de a se apropia de asasinul în serie pe care l-a vânat cu aceeaşi asiduitate şi perseverenţă ca şi consultantul CBI. Dacă Teresa Lisbon şi Madeleine Hightower, înarmate până-n dinţi, nu ar fi dat buzna în cabana în care agentul de la Apărarea Naţională se pregătea să-l schingiuiască pe Patrick Jane până când avea să stoarcă informaţiile stocate în mintea acestuia, am fi avut ocazia să vedem cât de bine rezistă la durerea fizică aparent fragilul personaj principal.
   
20. "Fire and Brimstone", 10 noiembrie 2013

Bruno Heller: "Aceasta este o scenă importantă. Dacă nu era perfect interpretată, serialul ar fi avut probleme. Baker a scos-o la capăt în mod genial".

Simon Baker: "Şi apoi ne-am trezit că existau trei persoane cu tatuajul cu cele trei puncte. O cameră plină cu tipi interesanţi. Chiar mi-a plăcut să lucrez cu toţi aceşti tipi. Toţi sunt foarte diferiţi şi unici în felul lor. Atunci când lucrezi o perioadă lungă la un serial, una dintre cele mai bune părţi este aceea că ai ocazia să observi actori diferiţi şi variatele lor abordări cu privire la munca pe care o fac".


De departe episodul meu favorit din prima jumătate a sezonului 6! Excelent din toate punctele de vedere. Intrat în posesia indiciului că Red John are un tatuaj cu trei puncte pe umărul stâng, Patrick Jane îi convoacă pe cei cinci suspecţi rămaşi în viaţă în casa din Malibu în care şi-au găsit sfârşitul soţia şi fetiţa lui şi îi obligă pe toţi să se dezbrace, ameninţându-i cu un shotgun. Lovitura de teatru este că tatuajul indică apartenenţa la Asociaţia Blake şi apare deopotrivă pe umerii lui Gale Bertram, Reede Smith şi Thomas McAllister, aşa că mentalistul se confruntă cu o inedită dilemă.

La câtă frustrare a acumulat protagonistul în cei zece ani în care a bâjbâit prin beznă şi a fost pus într-o poziţie de inferioritate de către o eminenţă cenuşie care părea să fie mereu cu un pas înaintea lui, nu m-aş fi mirat ca Jane să-i alinieze pe cei trei la zid şi să-i împuşte fără prea multe comentarii. Dar i-a ruinat explozia planurile ...

21. Red John logo

Simon Baker: "Un simbol atât de sumbru şi care îţi dă fiori. Mi-a plăcut din momentul în care l-am văzut pentru prima oară. Este brandul datorită căruia este recunoscut serialul".

Bruno Heller: "Dacă nu voi mai vedea niciodată vreo altă faţă zâmbitoare, nu voi fi nefericit".   


Sursă text şi imagini:  http://www.today.com

0 comments: