"The Great Red Dragon": Adio, canapea ... Adio, ceaşcă de ceai ...
Posted in Materiale video, Recenzie serial, Simon Baker, Spoilere, The Mentalist
Vorbim despre "The Mentalist", nu despre orice alt serial cu intrigă poliţistă, iar datoria noastră este să punem sub semnul întrebării tot ceea ce ne vâră pe gât scenariştii, să ne oprim în intersecţie pentru a cumpăni şi să pornim exact pe drumul interzis pe care aceştia îl blochează cu o barieră. Dacă am dansa după melodia pe care ne-o interpretează orchestra dirijată de Bruno Heller şi dacă ne-am buluci ca o turmă de oi în direcţia în care suntem mânaţi, nu ar mai exista pe internet peste 12.000 de teorii diferite legate de identitatea lui Red John, iar scenariştii nu ar mai simţi provocarea de a se autodepăşi pentru a se ridica la nivelul exigenţelor unor fani la fel de inteligenţi ca şi ei.
Au trecut 5 ani şi a rămas un singur episod până când capul lui Red John se va rostogoli la picioarele lui Jane, însă farmecul poveştii nu a pălit precum contururile acelui smiley desenat pe peretele camerei în care au fost ucise Angela şi Charlotte Anne, iar telespectatorii nu sunt atât de aproape de adevăr pe cât sugerează Jordan Harper în episodul 7 din acest sezon.
Constat cu stupoare că nu a scăzut numărul persoanelor care îi suspectează pe Brett Partridge sau pe Robert Kirkland că ar fi psihopatul pasionat de jocurile minţii, argumentându-şi opiniile prin faptul că nu ne-a fost arătat cadavrul medicului legist şi prin faptul că puşcăriaşul în spatele căruia Reede Smith a înfipt şase gloanţe s-ar putea dovedi a fi Michael, fratele geamăn al agentului de la Apărarea Naţională. În ceea ce mă priveşte, am convingerea că prima ipoteză nu se va confirma deoarece, în caz contrar, Teresa Lisbon ar fi pusă într-o lumină nefavorabilă, agenta CBI având o experienţă profesională prea bogată pentru a nu distinge un om mort de un om viu, mai ales când victima şi-a dat obştescul sfârşit în braţele ei.
Se pot invoca desigur circumstanţele excepţionale în care s-a produs acel eveniment şi starea emoţională a eroinei, însă rămân la părerea că Lisbon nu îşi pierde echilibrul în situaţii-limită şi nici nu se lasă dominată de spaimă în aşa mare măsură încât să nu verifice dacă bărbatul care zace lângă ea pe podea mai are puls, instinctul de poliţist şi mai ales altruismul îndemnând-o de fiecare dată să telefoneze la serviciul de urgenţă când altcineva are nevoie de asistenţă medicală sau de altă natură. Între momentul în care Lisbon aude un zgomot care îi alertează simţurile şi momentul în care este înhăţată de către Red John se scurg câteva secunde în care partenera lui Jane ar fi schiţat gestul de a chema o ambulanţă, dacă ar fi avut cea mai mică speranţă că Partridge respiră şi mai poate fi salvat.
Cât despre Bob Kirkland, dezavuez ideea că Reede Smith a comis o eroare şi a executat cu sânge rece o altă persoană, ceea ce nu înseamnă că nu mă aştept să apară în peisaj Michael Kirkland şi să aibă un rol oarecare în cazul Red John fiindcă, altfel, de ce s-ar mai fi obosit scenariştii să inventeze un geamăn care să-i semene ca două picături de apă?
Când ne-am despărţit de Patrick Jane şi Teresa Lisbon în episodul "Fire and Brimstone", auzisem un foc de armă şi văzusem casa din Malibu a consultantului transformată în ţăndări de suflul unei explozii, cinci suspecţi de pe listă, suficient de nesăbuiţi încât să răspundă la invitaţia criptică a lui Jane, riscând să fie mutilaţi, carbonizaţi şi identificabili doar cu ajutorul probelor ADN. "The Great Red Dragon", a doua parte a trilogiei care va trage cortina peste saga Red John, începe cu secvenţa în care Lisbon, aparent calmă şi stăpână pe situaţie, dar cu siguranţă paralizată de groaza că l-ar putea găsi pe bărbatul iubit sfârtecat în bucăţi, se aventurează printre ruinele fumegânde ale unei locuinţe căreia Jane i-a călcat sporadic pragul de când i-a fost masacrată familia acolo.
Nu mă îndoiam că Patrick Jane a fentat moartea, că doar nu putea continua "The Mentalist" fără spumosul personaj principal, însă sunt convinsă 100% că Gale Bertram şi Reede Smith nu sunt singurii alţi supravieţuitori ai deflagraţiei fiindcă ar fi prea banal, iar lucrurile nu sunt niciodată simple în acest serial cu intrigi demne de un Iago shakespearean. Rigsby presupune că bomba a fost amplasată de către Red John, nu de către Jane, iar dacă această informaţie se verifică şi este coroborată cu informaţia conform căreia numai criminalul în serie cunoştea adresa la care îl convocase consultantul CBI şi semnificaţia macabră a acelui loc încărcat de amintiri şi energii negative, nu ne este greu să tragem concluzia că nu a intrat ca mielul în gura lupului, ci s-a asigurat că are o portiţă de scăpare.
Să nu uităm că Jane s-a întors cu spatele la Ray Haffner şi Bret Stiles, preocupat să-i alinieze pe tatuaţii Bertram, Smith şi McAllister ca în faţa unui pluton de execuţie, oferindu-le celor doi membri Visualize şansa să evadeze dintr-o casă în care unul dintre ei ar fi putut plasa anterior o bombă.
Într-un episod în care acţiunea este la cote maxime, iar o scenă intensă şi tensionată este succedată fără pauză de o altă scenă intensă şi tensionată, aflăm atât de multe dedesubturi ale organizaţiei secrete "Tiger, tiger" încât Red John cade în planul secund şi ne alunecă printre degete. În pofida faptului că manifestă autoritate în relaţia cu Bertram în "Black-Winged Redbird", ca şi cum ar fi ocupat un loc de frunte în ierarhie, Smith nu este decât un peşte mic, de care organizaţia formată din poliţişti locali, agenţi CBI, agenţi FBI şi judecători corupţi şi şantajabili este dispusă să se dispenseze. Rănit de Teresa Lisbon, operat rudimentar şi fără anestezie de un doctor dubios şi hăituit de foştii colegi din asociaţia Blake, cărora Bertram le-a ordonat să-l ucidă, Reede Smith preferă să se predea şi să ceară ajutor de la Rigsby, Van Pelt şi Cho.
La finalul interogatoriului la care îl supun Jane şi Lisbon, aflăm că Smith a fost dependent de analgezice, a omorât o fetiţă de 12 ani sub efectul pastilelor şi a fost obligat să intre în rândurile organizaţiei secrete pentru a nu suporta rigorile legii şi pentru a nu rămâne cu o pată pe dosar, agentul FBI mărturisind totodată că l-a eliminat pe Bob Kirkland fiindcă adunase prea multe dovezi împotriva grupării. Când se uită fix în ochii lui Patrick Jane şi afirmă că nu le-a ucis pe soţia şi fiica acestuia, ştii sigur că Reede Smith nu minte şi că unica lui conexiune cu Red John este o favoare pe care i-a făcut-o acestuia cu 4 ani în urmă, înlesnind otrăvirea Rebeccăi, secretara care l-a împuşcat pe Sam Bosco.
Iar dacă echipa condusă de Teresa Lisbon crede că Haffner, Stiles şi McAllister au decedat în explozie şi că Smith nu este vinovat de masacrul petrecut în urmă cu un deceniu la reşedinţa lui Jane din Malibu, degetul acuzator se îndreaptă spre directorul Bertram, care îşi pregăteşte discret evadarea, burduşind o geantă cu teancuri de dolari şi acte false, distrugând celularul primit de la organizaţia Blake şi înlocuindu-l cu un telefon "curat", pe care îl ţine ascuns în torpedou. După ce anterior a încercat să scape într-o manieră elegantă de incomozii Jane şi Lisbon, suspendându-i din funcţii pe termen nelimitat, Bertram îşi scoate acum mănuşile şi renunţă la prudenţă, având o tentativă de a tăia gâtul inconştientului Jane cu un bisturiu, chiar în salonul de spital.
Atitudinea duplicitară, rictusul sadic de pe figură, setea de putere, dorinţa de a deţine controlul şi de a fi mereu în centrul atenţiei l-ar recomanda pe Gale Bertram ca un suspect credibil în cazul Red John, nu însă şi incapacitatea de a-şi disimula reacţiile. Bertram nu are acea "poker face" despre care vorbeşte Patrick Jane, are nevoie de lecţii de la subalternul lui pentru a nu mai pierde bani la masa de joc şi pentru a nu mai fi ţinta ironiilor celorlalţi jucători, ceea ce mă face să cred că nu ar fi fost capabil să-l ducă de nas atâta vreme pe consultant. După ce Jane îi aplică o lovitură de graţie şi declară într-o conferinţă de presă că Bertram este Red John, directorul CBI are parte de mai multă expunere mediatică decât şi-ar fi dorit, fiind forţat să omoare un barman care l-a recunoscut şi dovedind că nu face crize de conştiinţă atunci când trebuie să-şi scape propria piele.
Din punctul meu de vedere, Bertram are faţă de criminal şi chiar este, numai în episodul "The Great Red Dragon" fiind pe punctul de a ucide două persoane cu propria mână, iar faptul că este unul dintre liderii conspiraţiei "Tiger, tiger" presupune pe de-o parte că este autorul moral al multor crime pe care le-a comandat, iar pe de altă parte că a săvârşit chiar el anumite infracţiuni contra vieţii pentru a plăti favoruri pe care le-a cerut de la alţii. Sunt însă încredinţată că ne pierdem vremea dacă îl căutăm pe Red John în ograda lui Bertram, în loc să privim spre cultul Visualize şi spre cuplul Stiles - Haffner.
Chiar dacă nu este responsabil de plantarea explozibilului în casa lui de pe plajă, Jane se face vinovat de lansarea unei bombe care a aruncat în aer întregul CBI, demascarea publică a directorului lor ca fiind infamul Red John având repercusiuni pe care nici măcar el nu le-a anticipat. Practic, fără să aibă vreo intenţie în acest sens, Jane îi lasă pe drumuri pe toţi angajaţii Biroului de Investigaţii al Californiei, Dennis Abbott (Rockmond Dunbar) de la divizia FBI din Austin - Texas fiind trimis în California pentru a destructura asociaţia Blake şi a-i aduce în faţa justiţiei pe toţi poliţiştii corupţi, prima lui mişcare fiind desfiinţarea CBI-ului şi percheziţionarea birourilor.
În clipa în care un subaltern de-al lui Abbott izbeşte în mod involuntar ceaşca de culoare turcoaz şi o sfărâmă, simţi că s-a încheiat un alt capitol din viaţa lui Patrick Jane, chiar înainte de reglarea conturilor cu Red John, regretul din privirea consultantului fiind primul semnal de alarmă pe care îl recepţionează partenera lui şi care îi vesteşte acesteia o separare dureroasă. Şi, într-adevăr, despărţirea de ceaşca de ceai preferată este urmată de despărţirea de CBI, despărţirea de Lisbon şi despărţirea simbolică de trecut. Iar ideea spargerii ceştii i-a aparţinut chiar lui Simon Baker, dacă îl credem pe cuvânt pe scenaristul Jordan Harper!
Confiscarea canapelei din piele maro, pe care Jane nu suporta să o vadă mutată nici măcar cu un centimetru mai la stânga sau mai la dreapta decât o amplasase el însuşi, precum şi pierderea unui obiect-fetiş care îi amintea de ritualul zilnic şi atât de puţin american al servirii ceaiului, trezesc în Jane sentimentul dezrădăcinării, impresia că nu mai aparţine acelui loc, aşa că decizia lui de a rupe legăturile cu vechii prieteni din CBI şi de a pleca pare justificată.
Nu are cum să nu te impresioneze finalul în care Patrick Jane îngenunchează pentru prima oară într-o biserică cu intenţia de a se ruga, mai ales că n-a fost niciodată genul de enoriaş cu frica lui Dumnezeu şi nu a purtat niciodată cruciuliţe la gât precum Teresa Lisbon. Iar cuvintele pline de o emoţie sinceră "I want to thank you. You have no idea what you've meant to me. What you mean to me", pe care le-a rostit Patrick pe faleză, se schimbă acum în "I want to go. We'll be in touch. I'm sorry for everything", fraze împovărate de păreri de rău, pe care i le adresează Teresei în faţa ascensorului, înainte de o plecare care ar putea fi definitivă.
În încheiere, vreau să subliniez doar alte două aspecte care mi s-au părut relevante în "The Great Red Dragon". Mai întâi, ce căuta agentul CBI Ron la spitalul în care era internat Jane după explozie, dacă nu făcea parte şi el din gruparea conspirativă "Tiger, tiger" sau dacă nu avea un interes personal în cazul Red John? Să nu uităm că personajul se vântură prin cadru de câteva sezoane încoace, deşi rolul lui pare minor.
În al doilea rând, de ce nu s-a aplecat Jane cu seriozitate asupra morţilor suspecte ale lui Partridge şi Kirkland, abia acum fiind trimis Kimball Cho să analizeze cadavrul legistului pentru a vedea dacă nu cumva are tatuajul cu trei puncte? Pielea jupuită de pe umărul stâng al cadavrului adus la crematoriu sugerează fie că Brett Partridge a ieşit din organizaţia "Tiger, tiger" din proprie iniţiativă, şi-a decupat singur tatuajul şi a fost executat de foştii colegi care s-au simţit trădaţi, fie că a fost ucis de către Red John, el însuşi un membru proeminent al grupării Blake, după care i-a fost înlăturat tatuajul pentru ca nimeni să nu facă legătura între organizaţie şi medicul legist cel creepy.
Sursă imagini: http://www.cbs.com
super episod si articol pe masura!
ReplyDeletemariana
Mă bucur mult că ţi-a plăcut recenzia, Mariana. Eu sunt topită după latura dramatică a serialului şi am adeseori impresia că Simon Baker este pus în valoare de scenele în care Patrick Jane este debusolat şi zdrobit sufleteşte, aşa că am savurat cu mai multă plăcere "Fire and Brimstone" decât "The Great Red Dragon". În episodul 7 s-a pompat o doză zdravănă de intensitate, acţiunea a fost alertă, nivelul de adrenalină a atins cote ameţitoare, însă mie mi-a lipsit drama. Şi deja am căzut în găleata cu melancolie, gândindu-mă că se termină povestea Red John ...
DeleteNice one milady.
ReplyDeleteDesi am fost mereu adeptul conceptului RJ- B.Partridge tind sa inclin balanta inspre cuplul Stiles-Haffner cu toate ca o 'inviere' a lui Partridge ar fi mai mult decat spectaculoasa.
Totusi, mai traieste in mine un pic de speranta bazandu-ma pe faptul ca Heller are aceasta minte diabolica de a se juca cu fanii serialului in modrui deceptionate si mefistofelice. Toate ca toate, dar teoriile si incercarile noastre de al dezvalui pe RJ au fost si sunt sisifice.
Dar nu a fost o aventură lungă şi frumoasă să încercăm să ţinem pasul cu Bruno Heller şi să-i citim gândurile ca nişte veritabili mentalişti? Nu ar fi exclus ca englezul să fi modificat scenariul din mers şi să pună masca lui Red John pe chipul unui suspect sau al altuia, din dorinţa de a dinamita teoriile plauzibile sau absurde pe care le lansau fanii pe internet.
DeleteEu am crezut în prima fază că Red John este Bob Kirkland, dar nu din motivul că toate indiciile conduceau spre el, ci chiar în ciuda acestui motiv. Mi se părea atât de simplu încât mă temeam că Bruno Heller va merge în această direcţie tocmai fiindcă mulţi fani afirmau că în "The Mentalist" lucrurile nu sunt niciodată simple, aşa că nu luau deloc în calcul această variantă logică. Sunt curioasă care este treaba cu fratele geamăn al lui Kirkland.
Mă intrigă vârsta înaintată a lui Bret Stiles, căci altfel ar fi de departe cel mai credibil suspect în cazul Red John. Am emoţii pentru episodul 8 şi abia aştept să văd cât de puternic mi-o iau peste bot cu acea teorie pe care am expus-o în emisiunea HuffPost Live şi pe care Simon Baker nu a infirmat-o în totalitate.
Dar despre sfarsitul sec si fara pic de stralucire al asa zisului Red John ce spui?Un criminal plin de sarm, cu o mare capacitate de manipulare,cu o mare putere de seductie , in mod evident de-o inteligenta iesita din comun se regaseste in acel McAllister care a aparut o singura data in serial, candva acum multe episoade, pana acum cand scenaristii au dat din colt in colt, si l-au mai bagat cateva episoade ,,ca sa pregateasca publicul"! Pentru eu cred ca tarie ca la inceput au inceput sa scrie despre RJ in speranta ca le va veni vreo idee stralucita pe parcurs. Dar se pare ca idee a intarziat sa apara, si s-a gasit o incropeala ieftina , ca sa se termine odata si pentru totdeauna cu acest Red John!
ReplyDeleteChiar şi Patrick Jane îi spune lui Tom McAllister că este un pic dezamăgit de faptul că tocmai el s-a dovedit a fi Red John, aşa că nu mă surprinde valul de critici pe care l-a provocat demascarea criminalului în rândul fanilor. În cazul în care propria-mi dezamăgire nu a ţâşnit la suprafaţă din toate rândurile articolului "Red John - vânătorul vânat", reiterez ideea că minţile ascuţite ce au conceput scenariile de la "The Mentalist" au dat chix în cel mai nepotrivit moment. Practic, doar primele schimburi de replici dintre Jane şi McAllister şi respectiv dintre Lisbon şi Abbott, expresiile întipărite pe chipul lui Simon Baker în secvenţa cu ştrangularea şi muzica lui Blake Neely, pe fundalul căreia Jane aleargă spre un viitor eliberat de spectrul lui Red John, merită evidenţiate dintr-un episod care ar fi trebuit să fie chintesenţa serialului şi a fost un mare fâs.
ReplyDeleteÎţi împărtăşesc punctul de vedere referitor la faptul că Bruno Heller s-a hotărât recent să-l distribuie pe Xander Berkeley în rolul asasinului în serie, probabil în debutul sezonului 6, atunci când s-a insistat pe scenele cu porumbei şi pe absurda fobie faţă de păsări a acestuia, dar pentru prima dată îmi dă târcoale gândul că a cochetat iniţial cu ideea de a-l transforma pe Patrick Jane într-un soi de Doctor Jekyll şi Mister Hyde. Niciodată nu l-am suspectat pe Jane că ar suferi de dedublare de personalitate şi că ar fi capabil de asemenea atrocităţi, mai ales că personajul iubea atât de mult copiii, însă Simon Baker şi Bruno Heller tocmai au aruncat bomba şi au dezvăluit că vocea lui Red John i-a aparţinut din primul şi până în ultimul moment lui Simon Baker, iar acel Red John mascat, care a recitat la urechea lui Jane versuri din poemul lui Blake în ultimul episod din sezonul 2, a fost tot Simon Baker.
Trebuie să remarc totuşi că Red John avea un comportament sexual deviant şi obişnuia să-şi violeze victimele înainte de a le ucide, iar şeriful McAllister a lăsat impresia că ar fi un prădător sexual chiar din episodul 2 al primului sezon, atunci când a acostat-o pe Grace Van Pelt şi a invitat-o în maşina lui. Chiar dacă s-a ales praful de teoriile mele, nu m-a revoltat neapărat faptul că l-au ales pe McAllister, ci faptul că l-au pus pe Red John într-un dezavantaj strigător la cer, în totală contradicţie cu modul în care a fost conturat personajul în primele cinci sezoane (aşa cum ai punctat şi tu). Jane şi Red John au fost eroul şi respectiv anti-eroul meu favorit şi i-am perceput mereu ca fiind doi rivali de valoare egală, cu niveluri de inteligenţă comparabile, aşa că nu înghit sub nicio formă lamentările, implorările şi miorlăielile de fetişcană speriată ale lui McAllister. În opinia mea, şi-au bătut joc inclusiv de excelentul actor Xander Berkeley, iar eu le-aş fi dat cu scenariul în cap dacă aş fi fost în locul lui şi m-ar fi obligat să interpretez o astfel de scenă penibilă.
Iar eu am fost topită după cazul Red John, motiv pentru care nu mă bucură deloc faptul că a fost aruncat la coşul de gunoi. Nu m-ar fi deranjat să-l continue până în pânzele albe, cu condiţia să-i găsească un final de nota 10, care să facă dreptate ambelor personaje, nu numai lui Patrick Jane.
Eu inca sper, si astept sa se faca dreptate in cazul Red John. Oare asa trebuia sa sfarseasca ? Implorandu-si viata, si fugind peste coclauri si prin cimitire, sunand la 911 ?Red John era un psihopat narcisist, care nici in ultimul moment nu si-ar fi regretat faptele. Cred ca ar fi acceptat sa moara cu mandrie, facand o mare drama din moartea lui !L-as fi acceptat pe Brett ca Red John pe J,J la Roche( pe care l-am banuit din prima clipa in care s-a prezentat ca e R.J, din cauza numelui atat de evident) chiar si pe Betrram Eu personal sunt sigur ca o sa mai auzim de Red John!
ReplyDeleteÎn unul dintre cele mai recente interviuri acordate de starul şi creatorul serialului pentru Entertainment Weekly, Bruno Heller a repetat obsesiv că Red John este mort, că zarurile au fost aruncate, că nu mai există cale de întoarcere şi că nu se vor apleca din nou asupra cazului criminalului în serie, deci consider că şansele de a i se mai face dreptate personajului negativ sunt minime sau chiar nule. Din păcate...
DeleteSunt de aceeaşi părere că existau variante mai bune de Red John decât şeriful Tom McAllister, dar opţiunile mele ar fi fost Robert Kirkland, Bret Stiles, Walter Mashburn, Tommy Volker, Linus Wagner, Tolman Bunting. Cel puţin aceştia şi-au demonstrat inteligenţa şi mi i-aş fi putut imagina ascultând muzică clasică şi citind poezie, spre deosebire de poliţistul de provincie cu ciocate, obsedat sexual ce-i drept la fel ca Red John, dar înnebunit mai degrabă după vânătoare decât după Bach şi Blake.
Si totusi, daca Bruno si-ar regasi fantezia in privinta lui Red John... Oricit de bun actor ar fi Xander B., personalitatea, fizicul, virsta, lipsa de 'rafinamente', de masti, de imaginatie, de 'reliefuri' interioare prin care sa construiasca labirinturi prin care sa-l ademeneasca pe Jane, - totul sugereaza pe altcineva - nu, nu, nu si nu, seriful prea 'serif' si prea 'cow-boy' nu este cineva care sa arunce o plasa complicata de jocuri spre Jane, care sa arate ca stie ca Jane stie ca el stie ca Jane nu s-ar lasa inselat de 'smoke and mirrors'...si sa cistige prin ce citiva pasi inainte pe care ii are... si Jane, care este destul de complex incit sa fie obsesiv preocupat de 'enigma' Red John... era [si este] destul de plauzibil ca Bruno sa duca jocul acesta de rivalitati la bun sfirsit...
ReplyDeleteJane J.