Nov
2013
14
"Fire and Brimstone": un ritual bizar, un gest romantic şi situaţii explozive
Posted in Interviuri, Materiale video, The Mentalist
"Don't forget, Jane's been in the place where he's been 100 percent
positive of Red John before and he was wrong. So I wouldn't
underestimate Red John" - Ken Woodruff
Cu excepţia faptului că se numără printre preferatele mele, ce ar putea avea în comun episoadele "Miss Red", "Crimson Casanova", "18-5-4", "Pink Chanel Suit", "Every Rose Has Its Thorn", "War of the Roses", "Blinking Red Light", "Little Red Corvette", "There Will Be Blood" şi "Fire and Brimstone"? Pe scenaristul Ken Woodruff bineînţeles, cel care toarnă în eprubeta imaginară din laboratorul minţii lui acidul replicilor lui Patrick Jane, urmărindu-l cum intră în reacţie cu acidul autodispreţului pe care îl simte personajul principal până când substanţa astfel rezultată bolboroseşte şi dă pe dinafară.
Toată echipa de scenarişti de la "The Mentalist" este de nota 10, însă nu-mi ascund simpatia faţă de Ken Woodruff, un om care scrijeleşte cuvinte direct pe inima mea şi care îmbină atât de bine momentele în care Jane se prăbuşeşte în zbor frânt cu momentele în care acesta îşi regăseşte forţa interioară şi face haz de necaz încât mă azvârle într-o horă a emoţiilor din care nu reuşesc să mă eliberez nici după ce genericul de final se derulează prin faţa ochilor mei şi îl aud pe Simon Baker spunând: "Stay tuned for our next episode".
Fiindcă nu ştiu nici măcar cum arată domnul Woodruff, dar mi-e drag de parcă l-aş cunoaşte de-o viaţă, acest articol este un soi de scrisoare de dragoste pe care i-o adresez în loc de mulţumire pentru cele câteva seri minunate în care am plutit pe valul imaginaţiei datorită vorbelor pe care le-a pus pe buzele lui Patrick Jane şi datorită calităţilor interpretative pe care le-a intuit în Simon Baker şi pe care le-a scos la suprafaţă. Nu au trecut nici măcar două săptămâni de când Simon s-a confesat în emisiunea HuffPost Live că episodul "Blinking Red Light" i s-a lipit de suflet în mod special nu numai pentru că l-a regizat chiar el, ci pentru că a avut un scenariu excelent şi nu-mi imaginez un compliment mai frumos pe care l-ar fi putut primi Ken Woodruff decât recunoştinţa exprimată în public de către starul serialului.
Interviul pe care Woodruff i l-a acordat jurnalistei Liz Raftery de la TV Guide cu prilejul lansării episodului "Fire and Brimstone" este cât se poate de interesant atât pentru fanii preocupaţi de viitorul perechii Jane - Lisbon, cât şi pentru fanii puşi pe jar de apropiata înfrângere a lui Red John. Pe mine m-a frapat ceea ce pare a fi o confirmare a faptului că Bret Stiles suferă într-adevăr de o boală incurabilă fiindcă, în cazul în care liderul Visualize ar fi demascat ca Red John, ce satisfacţie ar mai avea consultantul CBI să se răzbune pe un om pe care leucemia îl ucide doar un pic mai lent decât pistolul lui? Obsesia lui Jane de a-l pedepsi cu propria mână pe asasinul Angelei şi al lui Charlotte Anne şi-ar pierde sensul, iar triumful detectivului asupra rivalului ar fi unul trist şi lipsit de glorie, o victorie à la Pirus care ar răni orgoliul protagonistului.
Am constatat că majoritatea interpretărilor mele din recenzia "Red John face striptease la ordinul lui Jane în Fire and Brimstone" au fost corecte şi că nici Ken Woodruff nu îmi demolează teoria despre identitatea lui Red John, cu care l-am provocat pe Simon Baker în studioul Huffington Post pe calea internetului.
Liz Raftery: Informaţia potrivit căreia Bret Stiles mai are de trăit doar două săptămâni este demnă de încredere?
Ken Woodruff: În mod cert ar trebui să acordăm credit acelei informaţii, mai ales datorită încrederii lui Jane în ea. Ori de câte ori Jane îşi dă girul, ceea ce face în acest episod, este destul de sigur să afirmi că respectiva informaţie este demnă de încredere.
Ken Woodruff: În mod cert ar trebui să acordăm credit acelei informaţii, mai ales datorită încrederii lui Jane în ea. Ori de câte ori Jane îşi dă girul, ceea ce face în acest episod, este destul de sigur să afirmi că respectiva informaţie este demnă de încredere.
Liz Raftery: În eventualitatea în care Stiles ar fi Red John, acea maladie incurabilă face cazul mai puternic sau mai slab? Pe de-o parte, este el capabil din punct de vedere fizic să comită toate aceste crime? Pe de altă parte, el ar putea fi motivat să-şi finalizeze misiunea înainte de a muri.
Ken Woodruff: Ai adus în discuţie ambele aspecte ale problemei, ceea ce este exact lucrul pe care l-am sperat noi. El este suspect în cazul Red John. Consider că a fost unul dintre cei mai credibili suspecţi încă de când a fost introdus ca personaj şi sunt de părere că ajungeţi să-l vedeţi într-o ipostază vulnerabilă în care nu l-am mai văzut înainte. Este căutat de poliţie. Este prins în capcană de către FBI. Este forţat să trăiască precum Julian Assange în acest consulat. În consecinţă, poate că ceea ce sperăm noi este ca voi să vă gândiţi un pic mai puţin la el. Poate credeţi că Stiles este neputincios şi pe cale să iasă din scenă doar fiindcă simţiţi un strop de empatie faţă de el. Pe de altă parte, dacă ajungem la finalul poveştii lui Red John, este o sincronizare perfectă. Poate că el soluţionează câteva treburi finale. Şi cred că replica "un muribund nu se teme de moarte" ar putea avea multe semnificaţii, având în vedere cât de sinceră poate fi. În acest moment, el nu are nimic de pierdut.
Ken Woodruff: Mi-am dorit ca telespectatorii să o creadă în acea secvenţă, însă Jane dezvăluie care este adevărul. El spune sarcastic: "Lasă-mă să văd dacă am înţeles corect. După 20 de ani petrecuţi în slujba legii, îţi schimbi brusc opinia?" Consider că este o minciună din partea lui Lisbon şi Jane o scoate în evidenţă. Este unul dintre motivele înşelătoriei lui de mai târziu deoarece el ştie că Lisbon este un om bun, chiar şi împotriva voinţei ei. Ea nu ar fi capabilă să meargă până la capăt şi sunt de părere că Jane ştie asta de-acum.
Liz Raftery: Este vorba despre dihotomia lor clasică. Lisbon respectă regulile ca la carte, în vreme ce Jane este motivat de o nevoie personală de răzbunare şi nu simte nevoia să acţioneze conform regulamentului.
Ken Woodruff: Absolut. Iar noi am spus-o de la începutul serialului, atunci când el declară: "Când îl voi găsi pe Red John, îl voi ucide". Iar ea îi dă replica: "Te voi opri". În acest episod este categoric o minciună. Dar ea chiar vorbeşte serios. Vrea să-l împiedice să facă asta. Celălalt aspect din scenariu este că ea chiar crede că Jane îşi distruge viaţa dacă îl va omorî pe Red John. Acest act va avea câteva repercusiuni grave.
Liz Raftery: Totodată ai impresia că ei îşi doresc să se protejeze reciproc. Jane vrea să o protejeze pe Lisbon nepunând-o în situaţia de a trebui să-l oprească, iar Lisbon nu vrea ca el să acţioneze pe cont propriu.
Ken Woodruff: Consider că este un gest altruist şi evidenţiază într-un fel grija profundă şi dragostea pe care le au unul faţă de altul. Înseamnă cu siguranţă că este mai periculos pentru Jane să facă aşa ceva de unul singur, însă el este dispus să rişte dacă astfel o protejează pe Lisbon. Şi vice versa. Ea şi-ar putea distruge cariera şi viaţa dacă participă la acest plan şi nu este capabilă să-l stopeze pe Jane. Şi cred că amândoi sunt dispuşi să-şi asume riscul de dragul celeilalte persoane.
Liz Raftery: Dar în ceea ce-l priveşte pe Jane, o părăseşte pe Lisbon pe faleză doar pentru că vrea să o protejeze sau şi pentru că simte nevoia să finalizeze singur acest caz?
Ken Woodruff: Cred că adevărul este undeva la mijloc. Aşa mi-am dorit eu să scriu acea secvenţă. În cele din urmă, când situaţia devine tensionată, nu cred că el ar lăsa pe cineva să-i stea în cale, chiar dacă asta presupune să o rănească pe Lisbon într-o anumită măsură. Atunci când o abandonează pe plajă şi demarează în trombă, nu face nicidecum un gest frumos (râde). Am râs de fiecare dată când am filmat acea scenă. Mi-a plăcut foarte mult. Însă este un gest trist şi dureros. Soţia mea s-a aplecat spre mine şi mi-a tras un ghiont în braţ atunci când a vizionat respectiva secvenţă. În fond, nevasta şi fiica lui Jane au fost ucise de către acest bărbat şi, sincer vorbind, nu cred că el se va da în lături de la nimic.
Liz Raftery: Înainte de a o abandona, Jane ţine un discurs frumos în care îi spune lui Lisbon cât de mult înseamnă pentru el. Pare sincer, dar este numai o tactică de diversiune? Ar putea fi de asemenea modul lui de a-şi lua adio în cazul în care nu supravieţuieşte confruntării cu Red John?
Ken Woodruff: Sunt foarte bucuros că ai remarcat că această scenă poate fi interpretată în două feluri diferite fiindcă asta am sperat. Cred cu tărie că el vrea o oportunitate de a-şi lua rămas-bun dacă ceva nu va decurge conform planului. De asemenea, a amăgit-o pe Lisbon, dar cele mai bune minciuni sunt camuflate în adevăr. Aşa că, atunci când el spune acele lucruri pe faleză, chiar le simte din punctul meu de vedere şi tocmai de aceea cuvintele lui au un asemenea efect. Din această cauză chiar şi Lisbon, genul de detectiv prudent, nu intuieşte ce va urma fiindcă discursul lui îi atinge coarda sensibilă.
Sursă material video: https://www.youtube.com
Liz Raftery: Mai târziu în acest sezon se va reveni la această discuţie intimă?
Ken Woodruff: Explorăm mult pe acest front. Chiar acum lucrăm la primele două episoade din epoca post-Red John. Se întâmplă foarte multe evenimente, ne facem numeroase planuri şi schimbăm atât de multe lucruri încât este complicat să răspund la această întrebare. Însă dinamica relaţiei dintre Jane şi Lisbon este o parte esenţială a serialului. Va fi întotdeauna acolo. S-ar putea modifica şi adapta, însă cred că va constitui întotdeauna sufletul serialului.
Liz Raftery: Care este semnificaţia faptului că Jane îi aduce pe cei cinci suspecţi în propria casă?
Ken Woodruff: Nu exista cu siguranţă nicio altă locaţie care să fie atât de potrivită, care să aibă o atât de mare rezonanţă emoţională şi care să însemne atât de mult. Este un loc împovărător de îndată ce pui piciorul dincolo de prag, de îndată ce Jane priveşte acel smiley care a pălit după 10 ani. Din punctul meu de vedere, Jane nu putea face acest lucru în altă parte.
Liz Raftery: Întrucât McAllister, Bertram şi Smith au cu toţii tatuajul, este sigur să presupunem că are legătură cu conspiraţia "Tiger, tiger" din interiorul structurilor poliţieneşti?
Ken Woodruff: Absolut. Indubitabil este legat de "Tiger, tiger", dar persistă un strop de mister când vine vorba de modul în care se înlănţuie cele două aspecte. Va fi explicat şi explorat în continuare în următoarele episoade.
Ken Woodruff: Consider că ar putea fi o decizie prematură fiindcă, de vreme ce mai mult de o persoană are tatuajul, este pusă sub semnul întrebării întreaga teorie pe baza căreia a acţionat Jane până în acest moment. Aşa că eu nu i-aş elimina ca suspecţi, având în vedere natura serialului nostru, modul în care răstălmăcim noi sensul evenimentelor şi cât de abil şi amăgitor s-a dovedit a fi personajul Red John în toţi aceşti ani. Nu uitaţi că Jane s-a mai aflat şi înainte în punctul în care a fost convins 100% că îl va captura pe Red John şi s-a înşelat. În concluzie, eu nu l-aş subestima pe Red John.
Liz Raftery: Fiind atât de aproape să-l prindă pe Red John, la ce-i stă mintea lui Jane în ultimele momente ale episodului, conducând la sfârşitul exploziv (în sensul propriu al cuvântului)?
Ken Woodruff: Nu l-am văzut foarte des pe Simon Baker mergând pe platoul de filmare şi interpretând astfel. Consider că este foarte, foarte distractiv de urmărit. Aduce cu sine o senzaţie de pericol şi ameninţare pe care nu aţi văzut-o întotdeauna la Patrick Jane. O puteţi simţi în acele secvenţe şi la fel se întâmplă şi pe platoul de filmare. În special acele scene sunt foarte importante pentru personajul lui.
Liz Raftery: Am auzit vocea lui Red John înainte şi nu se potriveşte cu vocile niciunuia dintre suspecţi. Cum se va rezolva această problemă în serial?
Ken Woodruff: Cu siguranţă ne vom ocupa de asta şi cred că s-a rezolvat într-o manieră grozavă, care vă va fi dezvăluită în episodul 8. Am fost conştienţi de aceste inconveniente legate de Red John, de vocea lui şi de toate aceste lucruri. Dar ne-a reuşit în mod cert şi cred că telespectatorii fideli vor fi satisfăcuţi de rezultat.
Sursă text: http://www.tvguide.com
Surse imagini: http://mentalistjisbon.tumblr.com
http://screencapped.net
http://www.latinopost.com
Surse imagini: http://mentalistjisbon.tumblr.com
http://screencapped.net
http://www.latinopost.com
Nu se pot gasii episoadele si in engleza pe net? Numai am rabdare, ma omoara Red John. Cine e??!!??
ReplyDeleteDacă te referi la episoadele din sezonul 6, nu le poţi găsi în nicio limbă pe internet mai devreme de momentul în care sunt transmise pe postul american de televiziune CBS. Din cauza diferenţei de fus orar (10 ore între Bucureşti şi Los Angeles), în SUA episodul apare duminică seara, iar în România apare luni dimineaţa. Eu mi-am exprimat de-a lungul timpului vreo două teorii legate de identitatea lui Red John, prima fiind contrazisă de episodul "Red Listed" din acest sezon, iar a doua stând încă în picioare. În a doua ipoteză am ceva mai multă încredere fiindcă mi-a fost validată într-o oarecară măsură chiar de Simon Baker într-o emisiune TV de tip live chat în care i-am adresat o întrebare. Sunt curioasă şi eu să văd cât la sută din teoria mea se va confirma în episodul 8, existând şi posibilitatea ca Simon Baker să nu-mi fi oferit un răspuns tocmai sincer din cauza clauzelor de confidenţialitate din contractul lui. Deci, Irina, mai trebuie să ai răbdare două episoade şi vei afla cine este Red John.
ReplyDeleteExcelent acest articol !
ReplyDeleteMulţumesc frumos pentru aprecieri. Sper să îţi placă şi alte articole de pe acest blog. Bun venit în (deocamdată) minusculul nostru grup de "mentalişti" şi de fani ai actorului Simon Baker!
Delete